Navigácia
Obsah
Rozšírené vyučovanie regionálnej výchovy z okolia Poník
Cieľ projektu:
„Odkrývaním a opätovným objavovaním hodnôt, ktoré ukrývajú truhlice starých materí, zachovávaním piesní, zvykov a tradícií ponického regiónu, hľadaním ľudskosti ukrytej v nositeľoch ľudovej kultúry, poznávaním histórie nášho kraja, nachádzať vlastnú identitu a svoje miesto na Zemi."
Charakteristika projektu
Pri realizácii projektu chceme využiť priestor, ktorý je vyčlenený v učebných osnovách pre spoznávanie histórie, geografie, literatúry, prírody blízkeho okolia a regiónu, prostredníctvom predmetov ako sú:
1. stupeň - vlastiveda, prírodoveda, slovenský jazyk a výchovy
2. stupeň - zemepis, dejepis, slovenský jazyk a výchovy
Nedostatok priestoru v učebných osnovách chceme nahradiť systémom podporných nepovinných predmetov so zameraním na :
Historicko-kultúrne tradície
Hudobno-tanečné tradície
Pracovno-technickú výchovu ako prostriedok zachovávania hmotného bohatstva t. j. ľudových remesiel.
Prostredníctvom podporných nepovinných predmetov chceme dať žiakom priestor na rozvíjanie činností, pre ktoré majú osobné predpoklady a tým prispieť k humanizácii výchovno-vyučovacieho procesu.
Ponukou zaujímavej krúžkovej činnosti viesť žiakov k plánovaniu a správnemu využívaniu voľného času.
Realizáciou projektu sa zmení prostredie školy, ktoré bude vypovedať prostredníctvom rôznych výstupov o histórii, hmotnom a kultúrnom bohatstve Poník.
Výstupy projektu:
- Zavedenie inovačných prvkov do výchovno – vzdelávacieho procesu
- Humanizácia školy
- Rozvoj talentovaných žiakov (folklórny tanec, ľudový spev, hra na hudobný nástroj)
- Prehĺbenie pracovnej výchovy (remeselné zručnosti, opracovanie dreva, ľudové remeslá, pestovanie tradičných plodín)
- Prehĺbenie národného povedomia
- Rozvoj tvorivosti pedagógov vstupujúcich do projektu, ich aktivizácia a sebarealizácia
- Zozbieranie archaických predmetov, ľudových výrobkov a zachovanie techniky ich výroby
- Nový rozmer spolupráce školy a rodiny, školy a obce
Riešenie projektu:
1.Výchovno-vyučovací proces:
- Učebné osnovy – nosné predmety
- Podporné nepovinné predmety
- Krúžková činnosť
2.Budovanie interiéru školy
3.Budovanie exteriéru školy
Splnené úlohy:
- Pokračovali sme v realizácii podporných nepovinnných predmetov ( Vyšívanie krivou ihlou, Poznávanie regiónu – História Poník, Koliesko)
- V rámci 1 hodiny TV na prvom stupni sme vyučovali ľudový tanec
- Na hodinách Hv sa žiaci učili aspoň jednu ponickú ľudovú pieseň. Dosiahli sme aj veľmi dobré výsledky na rôznych súťažiach v ľudovom speve(2.-3.miesto)
- V rámci technickej výchovy chlapci v 8.a9.ročníku vyrábali tradičné úžitkové predmety – drevené hrable, prútené metly, varešky
- V rámci učebných osnov, žiaci pracovali na rôznych projektoch SJ – „Vplyv tureckých vpádov na literárnu tvorbu"," Ponický rodák Štefan Žáry"
- Dejepis – „Pôvodná architektúra Poník", "Dejiny farnosti", "História Poník"
- „Výtvarné spracovanie historických pamiatok Poník"
- Prírodopis – fauna a flóra Poník
- Zriadili sme v pavilóne 1.stupňa pôvodnú ponickú izbu
- Podarilo sa nám otvoriť detašované pracovisko ľudovej školy umenia s hudobným, tanečným a výtvarným odborom